Kilkanaście osób przyjechało do Domu Pielgrzyma, aby wgłębić się w symbolikę liturgii Triduum Paschalnego.
Grupa kilkunastu osób podczas weekendu 12 – 14. 04. spotkała się w Domu Pielgrzyma w Skrzatuszu, aby przygotować się do przeżywania Triduum Paschalnego. Tajemnica męki, śmierci i zmartwychwstania Jezusa, którą w tych dniach w liturgii przeżywamy jest tak naprawdę tajemnicą śmierci i zmartwychwstania Jezusa w życiu każdego z nas. To, co każdego roku celebrujemy w czasie Triduum Paschalnego ma stawać się naszym udziałem.
Dwa słowa, które wydają się kluczowe dla zrozumienia tego najważniejszego czasu w całym roku to: Misterium oraz Pascha. Słowo "misterium" - tajemnica. Słowo „pascha” – przejście przez Morze Czerwone, przejście od grzechu do wolności, przejście ze śmierci do życia.
Ks. Paweł Haraburda przeprowadzał uczestników przez wielość symboli, modlitw i obrzędów, w których uczestniczymy w trakcie Triduum Paschalnego.
Jest to droga zstępowania aż do piekieł, do otchłani i droga wstępowania w zmartwychwstanie.
Wszystko staje się „nowe”. Jezus daje nam nowe przykazanie miłości – Mandatum Novum – umywa uczniom nogi – Pan staje się sługą. W Wielki Piątek czcimy krzyż, który był znakiem hańby. Przez śmierć Jezusa jest nowym znakiem, przed którym klękamy. Przez krzyż Jezus pojednał nas z Ojcem i pojednał nas z braćmi. Cisza Wielkiej Soboty – nie ma takiej sytuacji, takiej przestrzeni, w którą, by nie wszedł Bóg. Jezus zstępuje do Szeolu, do Otchłani, aby z niej wyprowadzić człowieka ku wolności.
Podczas Wigilii Paschalnej przeżywamy:
w liturgii światła – Chrystus wchodzi ze swoim światłem w ciemność świata;
w liturgii Słowa – Bóg prowadzi nas przez całą historię zbawienia – od momentu stworzenia aż do nowego stworzenia w Chrystusie;
w liturgii chrzcielnej – jesteśmy zanurzeni w śmierci Chrystusa, aby z Nim powstać z martwych; wracamy do łaski chrztu, żeby znów zacząć żyć własnym chrztem.
W liturgii Świętego Triduum Paschalnego Bóg wchodzi w nasze życie, dokładnie tak, jak to czynił w Starym Testamencie i jak to uczynił w Chrystusie, aby nas wyzwolić z niewoli grzechu, przywrócić nam wolność, stworzyć na nowo i dać życie w obfitości.